1 mei 2023 is een nieuwe mijlpaal voor inZet, dan bestaat de organisatie van zorg en welzijn precies 2 jaar. Een mooi moment om even stil te staan over het ontstaan van inZet en hoe het nu gaat. 

Samenwerkingsverband 

inZet is ontstaan vanuit de wens van de gemeente om de zorg in Zoetermeer toegankelijker en laagdrempelig te maken. Voorheen waren er veel zorgpartijen actief en de weg naar de juiste hulp was best complex. Door een samenwerkingsverband, inZet, op te zetten met negen zorgorganisaties en zes samenwerkingspartners, is er een breed palet van expertise in huis. Sinds 1 mei 2021 is inZet de centrale ingang voor Zoetermeerse inwoners met een hulpvraag. 

Van kleine tot grote hulpvraag 

inZet werkt met professionals, ervaringsdeskundigen en vrijwilligers uit alle denkbare werkvelden voor zorg en welzijn, zodat er sneller en makkelijker de juiste ondersteuning ingezet kan worden die nodig is. Deze ondersteuning varieert van GGZ-begeleiding tot deelname aan een yogales of autisme praatgroep. De behoefte van de inwoner staat centraal, of het nou een kleine of grote hulpvraag is. Het uitgangspunt is positieve gezondheid, waarbij de focus ligt op dat wat iemand wél kan. En mocht er extra zorg of specialistische hulp nodig zijn, dan zorgt inZet voor doorverwijzing of samenwerking met hulp- of zorgverleners.    

Toen, nu en de toekomst  

De start in 2021 was best lastig doordat corona een grote rol speelde. Gelukkig verliep het proces, samenwerking en het contact met de cliënten steeds beter. Ervaringsdeskundigen die geholpen waren door inZet, bijvoorbeeld Hennita en Jeroen, wilden graag hun verhaal delen om zo meer mensen bewust maken dat de juiste hulp bestaat. Door de hoge inflatie en energiekosten, waardoor veel mensen in geldnood kwamen, is er in december 2022 het Geldpunt opgezet. Bij twee inlooplocaties, Noordhove & Seghwaert en Buytenwegh & De Leyens, kan je als bewoner terecht tijdens een inloopspreekuur om daar je geldzorgen te bespreken. De inZet professionals bieden een luisterend oor en brengen in kaart welke ondersteuning er nodig is. 

De vooruitzichten van het samenwerkingsverband zien er belovend uit, uit het klanttevredenheidsonderzoek van 2022 kwam een gemiddelde score van een 8. Met de waardevolle feedback uit dit onderzoek, kan de organisatie inzetten op verbetering en ontwikkeling waar nodig.